V Michalovciach pokračuje legitímne vláda kontinuity a tvárenia sa, že vždy je všetko v poriadku a problémy neexistujú. Vedomý si tejto politickej a spoločenskej kontinuity si však dovolím opäť vniesť do nášho Michalovského priestoru závan reality. Áno, ani dnes pri tomto blogu si nerobím ilúzie, že väčšinu spoločnosti zaujíma to, ako sa narába s verejnými zdrojmi, či a kde v samospráve môžeme badať korupčné správanie, alebo či sa hospodárne nakladá s peniazmi nás všetkých. Veď ak nám v širšom centre mesta dokáže ležať viac ako pol hodinu na chodníku bez povšimnutia mŕtva žena a pritom popri nej prejdú minimálne 3 osoby len tak bez mihnutia oka, čo potom očakávame pri takýchto veciach…. No napriek tomu pre tých, ktorí sa zaujímajú v mojom blogu skúsim opísať zaujímavé pozadie osoby stojacej za firmou, ktorá za peniaze nás všetkých rekonštruovala park KERTA a aktuálne rekonštruuje Kostolné námestie v Michalovciach.
Od roku 1970 slúžila lokalita Kostolné námestie nielen občanom mesta Michalovce ako autobusová stanica. V roku 2014 sa vedenie mesta Michalovce na čele s primátorom Zahorčákom rozhodlo odkloniť autobusovú prepravu z predmetnej lokality k vlakovej stanici, čo objektívne vyžadoval projekt terminálu dopravy, ktorý má podmienku v tom, aby tieto 2 druhy verejnej dopravy boli na jednom mieste. Tu však treba povedať aj ´´B´´, že sa tak stalo za nekresťanské peniaze, kde vznikla akási prístrešková náhrada autobusovej stanice, ktorej výsledný vzhľad a funkčnosť ani z ďaleka nekorešponduje s vynaloženou sumou na tento projekt. Táto zmena zároveň odklonila pohyb peších skrze pešiu zónu, čo spôsobilo zdevastovanie a hospodársky úpadok viacerých prevádzok na Námestí osloboditeľov.
Podľa informácii z časopisu Michalovčan číslo 14/2022, ale aj z iných verejne dostupných zdrojov, projekt realizuje spoločnosť C&S Group, s.r.o., Michalovce, víťazný uchádzač procesu verejného obstarávania. Lehota realizácie projektu je 12 mesiacov. Celkové náklady na projekt sú vo výške približne 1 076 000 EUR. Projekt je financovaný s pomocou regionálneho príspevku od Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR vo výške 225 tisíc eur, spolufinancovanie Mesta z vlastných finančných zdrojov je vo výške približne 851 tisíc EUR.
Poďme sa pozrieť trochu na osoby, ktoré za peniaze nás, občanov mesta Michalovce „revitalizovali“ Kertu a aktuálne aj Kostolné námestie. Spoločnosť C&S Group s.r.o. má dvoch spoločníkov a rovnako dvoch konateľov a to Ing. Vladimír Szabó a Ladislav Čižmár. K osobe Vladimíra Szabóa sa dostanem trochu neskôr v mojom blogu.
V prvom rade podľa verejne dostupných informácii na uvo.gov.sk sa môžeme dozvedieť, že pôvodným víťazom verejného obstarávania je firma RAVOZA s.r.o. z Vinného, s víťaznou ponukou 1.010.166,06 EUR, C&S Group s.r.o sa umiestnila až na druhom mieste s ponukou na sumu 1.075.788,00 EUR. Nakoľko spoločnosť C&S Group s.r.o. podala Žiadosť o nápravu podľa §164 Zákona o verejnom obstarávaní, bola spoločnosť RAVOZA s.r.o. diskvalifikovaná z verejného obstarávania a víťazným uchádzačom sa stala spoločnosť C&S Group s.r.o.. Dôvodom diskvalifikácie RAVOZA s.r.o boli údajne nedostatočné referencie realizovaných zákazok za posledných 5 rokov pre verejný sektor s ohľadom na cenu zákazky.
KOSTOLNÉ NÁMESTIE:
Po týchto krokoch Mesto Michalovce v zastúpení primátora Zahorčáka podpísalo dňa 30.03.2022 Zmluvu o dielo a začala sa realizácia. Pár dní po komunálnych voľbách a to 03.11.2022 Mesto Michalovce stále v zastúpení primátora Zahorčáka podpísalo Dodatok č. 1 k Zmluve o dielo č. 20220281, kde sa navýšila suma zákazky na 1.109.852,40 EUR a to z dôvodu dodatočných prác, ktoré vznikli v priebehu realizácie diela. Subdodávateľmi pre C&S Group s.r.o. sú VS1 s.r.o. a MOUREZ s.r.o. Vranov nad Topľou. Prečo spomínam obe firmy? Vo VS1 s.r.o. je jediným spoločníkom a konateľom Ing. Vladimír Szabó, zároveň spoločník a konateľ v C&S Group s.r.o.. Vo firme MOUREZ s.r.o. je jedným zo spolumajiteľov a konateľov Mgr. Adrián Zacharský. Tento je zároveň podľa informačnej tabule na stavenisku aj stavbyvedúcim realizovaného diela. Avšak toto nie je prvá spolupráca Szabóa a Zacharského vo svete biznisu. Hádam ich doteraz najznámejší spoločný podnikateľský projekt je VA GROUP s.r.o. *, ktorú si rozoberieme nižšie.
KERTA:
V tejto súvislosti spomeniem aj predošlú zákazku pre mesto Michalovce, kde realizátorom bola opäť spoločnosť C&S Group s.r.o. a to park KERTA, kde Mesto Michalovce v zastúpení primátora Zahorčáka podpísalo dňa 31.05.2021 s C&S Group s.r.o. Zmluvu o dielo č. 20210460 pôvodne na 444.138,26 EUR, neskôr dodatkom zo dňa 27.01.2022 navýšená na sumu 526.781,67 EUR. Opäť subdodávateľom pre C&S Group s.r.o. je MOUREZ s.r.o. Vranov nad Topľou. Z pôvodne podlimitnej zákazky sa stala celkom v Michalovciach už pomerne štandardná vec, takýmito dodatkami sa vždy navyšujú Zmluvy o diela, aby sa stále odčerpávali ďalšie financie z mestského rozpočtu pre napr. spriaznené firmy, je to taká michalovská tradícia a tie treba predsa kontinuálne zachovávať. V tomto smere si dovolím pre potreby širšej verejnej diskusie spomenúť aj síce neoverené informácie, resp. kuloárne reči, že spol. C&S Group s.r.o. je údajne spriaznenou firmou niektorých mestských poslancov, úradníkov z Mestského úradu a tiež už bývalého poslanca a podpredsedu KSK zo strany SMER-SD. Zároveň podľa mne dostupných informácií súčasný primátor onen povestný kruh uzatvára vďaka rodinným vzťahom na daného ex-podpredsedu KSK. To, do akej miery sú aj tieto informácie dielom náhody je na uvážení každého občana osobitne.
*VA GROUP s.r.o.:
Vráťme sa ale k spoločnému podnikaniu a tzv. olejárskemu dobrodružstvu Szaboá a Zacharského, ktorý niesol názov VA GROUP s.r.o. Na konci ostala prázdna firma bez majetku a aktuálny dlh k dnešnému dňu na Finančnej správe vyše 509.000 EUR. Čo však tomu predchádzalo? V roku 2013 bola firma VA GROUP s.r.o. založená Szabóm a Zacharským, pričom predmetom podnikania bolo apriori obchodovanie s PHM a predaj PHM na vlastnej čerpacej stanici na ul. Stavbárov v Michalovciach, neskôr k nej pribudla aj stanica PHM v Hunkovciach okres Svidník. Veľmi pekné biznis portfólio. Všetko idylicky fungovalo až do roku 2020, kedy rapídne klesli tržby z niekoľkých miliónov EUR ročne na pár tisícok. Čo sa mohlo stať? Podľa verejne dostupných zdrojov bol úpadok VA Group s.r.o. postupný a nastal v roku 2017, kedy Finančná správa SR vykonala vo firme daňovú kontrolu na dani z pridanej hodnoty za zdaňovacie obdobie január 2017 až august 2017, ďalej daňová kontrola za obdobie November 2018 výsledkom ktorej bolo nepriznanie nadmerných odpočtov DPH a vyrubenie dane a to vyše 800.000 EUR. VA Group s.r.o. samozrejme využila všetky legálne prostriedky na svoju obranu a podala žaloby na Finančné riaditeľstvo SR, avšak všetky odvolací Krajský súd v Košiciach zamietol. Prečo došlo k vyrúbeniu dane z pridanej hodnoty? Predmetom vyššie uvedených kontrol bola oprávnenosť nároku na nadmerný odpočet DPH – tzv. vratku, ktorý deklarovala spoločnosť vo svojom daňovom priznaní DPH za každý kontrolovaný kalendárny mesiac. Pre FS SR bolo rozhodujúcou skutočnosťou pre vydanie rozhodnutia správcu dane záver o porušení ustanovení § 49 ods.1 a § 51 ods.1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“), a to v súvislosti so VA GROUP s.r.o. deklarovanými obchodmi – nákupom pohonných látok – nafty a benzínu a ich predajom vo vlastných čerpacích staniciach v Michalovciach a v Hunkovciach alebo priamym odberateľom, ktorým žalobca pohonné látky prepravoval vlastnými cisternami. Z nákupu tovarov a služieb si VA Group s.r.o. odpočítala DPH, pričom FS mu neuznala právo na odpočítanie dane z faktúr vyhotovených jeho dodávateľmi.
MODUS OPERANDI bol rovnaký za všetky kontrolované obdobia, krátke vysvetlenie procesu:
daňový subjekt VA GROUP s.r.o., prostredníctvom svojho vodiča naplnil svoje autocisterny pohonnými hmotami na území iného členského štátu EÚ (Rakúsko), a nie v tuzemsku (Slovenská republika), teda odobral tovar v Rakúsku v sklade Lobau, spolu s dokumentom o množstve nabratého tovaru, tzv. nákladným listom, ktorý bol následne doručený dodávateľovi a bol podkladom pre vystavenie faktúry elektronicky doručenej daňovému subjektu VA GROUP, s.r.o. Z uvedeného, aj v nadväznosti na dokumenty – nákladné listy, jednoznačne vyplýva, že daňový subjekt – kupujúci po odbere tovaru do vlastnej autocisterny mal právo nakladať s tovarom ako vlastník, ktorý mu bol dodaný na území iného členského štátu EÚ (Rakúsko) jeho dodávateľom. Tovar prepravoval daňový subjekt VA GROUP, s.r.o. z miesta nakládky tovaru (Lobau, Rakúsko) na Slovensko svojimi dopravnými prostriedkami – buď priamo do Michaloviec, resp. Hunkoviec do svojich čerpačiek. Ale po ceste mal tovar PHM niekoľko účtovných medzistaníc, keď ten istý tovar fyzicky sa nachádzajúci v tej istej cisterne prešiel cez niekoľko ďalších firiem.
V danom prípade išlo o tzv. reťazový obchod medzi subjektami:
(OMV Refining & Marketing GmbH › OMV Slovensko, s.r.o. › LICHTENFELD AVIATION Co. LTD – organizačná zložka / EU Trucker SK s. r.o. › koncový odberateľ VA GROUP, s.r.o.), ktoré obchodovali s tým istým tovarom (pohonné hmoty), pričom v rámci týchto zmluvných vzťahov sa uskutočnila len jedna preprava.
Tovar bol prepravený zo skladu Lobau v Rakúsku bez zastavenia priamo k žalobcovi, z čoho vyplýva, že žalobca nevystupoval len v pozícii prepravcu tovaru, ale aj v pozícii odberateľa, keďže sa neriadil podľa pokynov objednávateľov prepravy, ale o mieste vykládky rozhodoval sám. Z uvedeného je zrejmé, že osobou, ktorej mal byť tovar dodaný, bol teda žalobca a nie jeho dodávateľské spoločnosti a preprava tovaru sa začala v Rakúsku (nie v Bratislave, resp. po prejdení slovenských hraníc).
Aj keby prepravu tovaru nevykonal VA GROUP s.r.o., ale iná prepravná spoločnosť; aj v takom prípade by bola pohyblivá dodávka, ktorej je možné prisúdiť oslobodenie od dane v členskom štáte dodania priradená vzťahu medzi dodávateľskými spoločnosťami a žalobcom. Správca dane vykonaným dokazovaním preukázal, že tieto dojednané podmienky neboli v súlade so skutočnosťou a miesto, kde sa tovar nachádzal v čase, keď sa jeho preprava osobe, ktorej mal byť dodaný, začínala uskutočňovať nebolo v Bratislave, resp. na hraniciach Slovenskej republiky ale vo Viedni.
Zhrniem a v ľudskej reči povedané: Keďže tovar bol odobratý v rafinérii OMV v Rakúsku – miesto zdaniteľného plnenia do vlastnej cisterny VA Group s.r.o., koncového odberateľa tovaru v tomto prípade mala byť fakturácia s 0% DPH. Keďže tovar účtovne z Rakúska prešiel cez niekoľko medzistaníc, tak posledná firma v reťazci vystavila spoločnosti VA GROUP tuzemskú faktúru, z ktorej si VA GROUP odpočítala DPH. A toto bolo kontrolou zo strany FS SR neuznané a vznikol niekoľko stotisícový dlh na dani.
Zaujímavé je, aké ďalšie kroky sa udiali vo VA GROUP s.r.o..
- boli odpredané obe čerpacie stanice PHM v Michalovciach a Hunkovciach JOPI Trade s.r.o., ľuďom médiami označenými ako slovenskí Texasania. (viac o tejto skupine napr. tu: https://www.aktuality.sk/clanok/850626/slovensky-texas-depehackari-sa-vazbe-zatial-uspesne-vyhli-dnes-sa-moze-vsetko-zmenit/)
- v roku 2020 došlo k výraznému zníženia základného imania spoločnosti z 525.000 EUR na 5000 EUR
Kladiem si otázku, čo bolo dôvodom týchto krokov? Žeby typický slovenský tunel na konci ktorého ostala prázdna firma s daňovým dlhom a opustená čerpačka PHM v Michalovciach stále vo farbách VA GROUP s.r.o.??? Ak by to tak bolo, tak takýto ťah môžeme pokojne označiť ako ´´stávku bez rizika´´, zopár nadmerných neoprávnených odpočtov DPH a ak náhodou na to finančná správa príde, tak majetok predá, firmu stopí, dlh zostane lietať vo vzduchu a život či podnikanie na zákazkach verejného sektoru ide ďalej… (tak sa to robí do psej matere).
Kto vlastne je Ing. Vladimír Szabó? Rodený Michalovčan, spolumajiteľ a majiteľ viacerých firiem, prezentujúci sa okoliu svojim luxusným životným štýlom. Rád sa necháva počuť, že má tri domy a najnovší Mercedes v prepočte za 10.000.000 SKK. Obýva novostavbu luxusnú haciendu na prominentnej Kavarnianskej ulici v Michalovciach pri Hrádku. V roku 2021 sa zviditeľnil v Michalovciach cez projekt výstavby bytového domu Rezidencia Hrádok na Tehelnom poli Michalovce.
O tejto kauze už vytvoril VLOG v Michalovských novinách dňa v roku 2021 Marek Boka, nájdete ho tu: https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=4330583570351175
Výsledkom iniciatívy dotknutých občanov bolo zamietavé rozhodnutie Stavebného úradu Mesta Michalovce zo dňa 27.09.2021. V tomto prípade výnimočne na pomery mesta Michalovce nebol uprednostnený záujem developera pred občanmi, čo je pozitívne prekvapujúce a opäť sa len potvrdilo, že pokiaľ sa sami občania nepostavia za svoje práva, tak len ťažko čakať pomocnú ruku od úradov, resp. očakávať ich intervenciu z vlastnej vôle.
Týmto blogom chcem poukázať, že v Michalovciach a v blízkom okolí stále žijú ľudia, pohybujúci sa zjavne niekde medzi nebom a zemou, nad zákonom, morálkou a pravdepodobne majú vysoké politické krytie. Ak bolo v minulom roku toľko rečí o kontinuite a mnohí ste nevedeli, čo tým chcel básnik povedať, tak títo ľudia v tom mali a majú absolútne jasno.
V civilizovanej krajine nie je možné, aby konateľ a spoločník firmy, ktorá evidentne dlží vyše 500.000 EUR na DPH mohol ďalej bezstarostne luxusne žiť z peňazí zo zákazok z verejných financií a tváriť sa, že sa absolútne nič nedeje. Predpokladám, že ak by išlo o niekoho z obyčajných, bežných ľudí, resp. podnikateľov, tak už dávno by bol trestne stíhaný a jeho majetky by boli blokované finančnou správou alebo OČTK.